A coaching folyamata általában több lépésből áll, és ezek együttműködve segítik az
ügyfelet a személyes fejlődésben és a kitűzött célok elérésében.
A coaching folyamatában rendszeres találkozásokat tartunk, ahol az ügyfél és a coach együtt dolgozik a kitűzött célok felé haladásban. Ez 3-5 alkalmat jelenthet, de ha önbizalomerősítésre van szükséged, az önbizalom tuning 1 alkalmas találkozót ajánlom neked. Ezek a találkozások lehetnek személyesen (Mezőkövesd, Eger), telefonon vagy online, egyenként 60 perces beszélgetések. A 0. alkalom egy feltérképező beszélgetés, ahol megvizsgáljuk, hogy a probléma coaching kompetencia-e, illetve eldöntheted, hogy akarsz-e velem dolgozni.
Ez telefonon történik és ingyenes.
Ezek általános lépései az coaching folyamatának, de fontos megjegyezni, hogy minden folyamat egyedileg alakul, az egyéni igényeknek és céloknak megfelelően. A coaching során az ügyfél és a coach közötti bizalom, együttműködés és nyitottság kulcsfontosságúak a sikeres eredmények elérésében..
Felvázolom nagy vonalakban, hogy miről szól a coaching, mire számíthatsz a folyamatok során és milyen eredményeket érhetünk el közösen. Az ügyfél is felvázolja problémáját, megvizsgálom, hogy alkalmas-e a coachingra. Ha igen és az ügyfél is hajlandó az elköteleződésre, akkor leszerződünk és megbeszéljük a
további lépéseket.
A folyamat első legfontosabb lépése a bizalom kiépítése. Az ismerkedő kérdések után a klienssel átnézzük azokat a területeket, amiben változást szeretne elérni, majd kiválasztjuk azt az egyet, ami a legnagyobb eredményt hozza annak érdekében, hogy az ügyfél jobban érezze magát. Ahhoz, hogy a cél megvalósuljon, lépéseket kell tenni, így az első találkozást már az ügyfél vállalásaival zárjuk.
A következő lépés az önismeret fejlesztése és a célok megerősítése. Itt a coach segít az ügyfélnek megérteni önmagát, az értékeit,erősségeit és azokat a területeket, amelyeken fejlődni szeretne. Ez egy fontos lépés annak érdekében, hogy az ügyfél felismerje, hogy képes változtatni a helyzetén.
Ebben a szakaszban a coach és az ügyfél kidolgozzák a cselekvési tervet a célok eléréséhez. Ez magában foglalhatja az időszakos célok meghatározását, a teendők listáját, az erőforrások és támogatások meghatározását,
valamint az eszközöket és módszereket, amelyek segítenek a cselekvésben. A
coaching folyamat csak akkor lehet sikeres, ha az ügyfél valódi lépéseket tesz
önmagáért, a változásért.
Amennyiben az ügyfél és vagy a coach úgy látja, hogy szükségesek még
további alkalmak a cél és az ahhoz vezető út megerősítsében, további alkalmakat jelölhetnek ki a fejlődés érdekében. Ezek a további alkalmak mindenképpen az ügyfél támogatását szolgálják, ugyanis a coachnak nem célja a függőségi viszony kialakítása. Egy erős, magabiztos ügyfél előhívása a cél, aki hiszi, hogy önmagában is képes boldogabb életet teremteni magának.
A folyamat lezártával nem szakad meg teljesen a kapcsolat az ügyfél és
a coach között, hiszen lehetőség van az utókövetésre. Ilyenkor időről-időre felkeresi az ügyfelet, rákérdez hogy létére. Ha újabb elakadás történik, elkezdődhet egy újabb folyamat.
A coaching egy nagyszerű eszköz a személyes fejlődéshez és a céljaid eléréséhez, de vannak olyan helyzetek, amikor nem ajánlott vagy nem megfelelő ez a módszer az ügyfél számára.
Íme néhány példa:
ha súlyos mentális problémáid vannak, mint például depresszió, szorongászavar, (pszichés) gyógyszeres kezelés alatt állsz vagy más súlyos pszichológiai vagy pszichiátriai problémákkal kell megküzdened, akkor coachként nem tudok neked segíteni. Ebben az esetben kérlek, hogy fordulj szakemberhez (pszichológus, pszichiáter), akik segítenek helyreállítani a mentális egészségedet.
a coach nem ír fel gyógyszereket, nem állít fel diagnózist és nem végez kezeléseket. Üléseket tartunk, folyamatot végzünk, kérdésekkel és különböző módszerekkel segítünk abban, hogy kiléphess a számodra kényelmetlen élethelyzetből, de ez nem gyógyítás.
a coaching a jövőbe néz és nem a múltat próbálja feldolgozni, az más szakemberek feladata. Ha ezzel van elsősorban dolgod, keress valakit, aki segíthet továbblépni.
ha valaki nem motivált vagy nyitott az új dolgokra, a változásra és az önfejlesztésre, akkor a coaching nem lesz hatékony módszer a számára. A coaching működéséhez fontos az egyén elkötelezettsége és nyitottsága. Ha nem tudsz célokat meghatározni, ha nem vagy hajlandó lépéseket tenni a változás érdekében vagy mástól várod a megoldást, akkor a coaching nem való neked.
ha valaki kényszerítő körülmények között vesz részt a coaching folyamatban (például szülői nyomás miatt), akkor az nem fog hatékony eredményeket hozni. A coaching akkor hatékony, ha az egyén saját akaratából választja és elkötelezi magát mellette.
fontos megjegyezni, hogy a coaching nem terápia és nem alkalmas súlyos mentális problémák kezelésére. Ha olyan mélyreható vagy hosszú ideje fennálló problémáid vannak, amelyek terápiás kezelést igényelnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
a coaching hatékony működéséhez fontos az együttműködés és a bizalom a coach és az ügyfél között. Ha ez a kapcsolat valamilyen oknál fogva nem jön létre, akkor a coaching nem fogja elérni a kívánt eredményeket.
ha egy varázslót keresel, aki kimondja a varázsigét vagy a kezedbe adja a csodaszert és megváltozik az életed, akkor nem jó helyen jársz. A coaching egy fantasztikus önmunka, amely során felfedezheted a benned lévő erőt, azonban nem való azoknak, akik csak arra várnak, hogy valaki oldja meg az életüket.
Ezek csak általános példák arra, mikor nem ajánlott a coaching. Fontos, hogy minden egyes esetben egyénileg mérlegeljük, hogy az adott helyzetben mi a legmegfelelőbb megoldás és milyen segítséget érdemes igénybe venni a személyes fejlődés és jólét érdekében.